zondag 2 januari 2011

Muziekinstrumenten

Voor het vak muziek kregen we de opdracht om allerlei muziekinstrumenten te maken. Dit moesten we doen aan de hand met zoveel mogelijk kosteloos materiaal.
We kregen een lijst met daarop alle instrumenten die we moesten maken. Hieronder ziet u mijn resultaten.

- 2 trommels: De trommels zijn gemaakt uit een plastieken ton en eentje uit een ijzeren ton. Deze tonnen heb ik dan bekleed met dunne stroken bruin papier gedoopt in behangerslijm. Door deze kringsgewijs op elkaar te leggen en daarna te laten drogen ontstaat er een hard bovendeel. De kleuters mogen daar dan met een trommelstok op trommelen. De trommelstokken zijn gemaakt uit een stok met een houtenparel aan bevestigd.


- 2 fietsbellen: Een houten stok (bijvoorbeeld van borstelsteel) met daarop het bovenste van een fietsbel geschroefd. De kleuters moeten aan de zijkant met het stokje slaan, zo ontstaat er een geluid.



- 4 schuddoosjes: Dit zijn doosjes, potjes en blikjes opgevuld met rijst. De blikjes zijn mooi versierd tot een bepaald dier: eend, varken, koe. De kleuters vinden dit heel leuk. Doordat de doosjes uit verschillende materialen zijn gemaakt hebben ze elk een verschillend geluid.


- 2 bellenkransen: Met een stukje van een riem en kleine belletjes maak je een bellenkrans. Je maakt in de riem een paar gaatjes en daar steek je een belletje in. Deze naaide ik er dan aan vast. De kleuters kunnen dit rond hun hand doen en ermee bewegen.



- 20 paar ritmestokjes: Deze zijn uit hout en bamboe gemaakt. Ze meten allemaal 20cm en de uiteinden zijn geschuurd voor de veiligheid van de kleuters. De ritmestokjes zijn heel gemakkelijk te maken. Het geluid van de bamboe en van het hout verschillen van elkaar.



- 1 raspinstrument: Ik heb  2 verschillende raspinstrumenten gemaakt. Het ene raspinstrument is gemaakt uit een plastic fles met ribbels en mijn ander raspinstrument heb ik gemaakt met een stukje elektriciteitsbuis die ik op een houtenstokje heb bevestigd. Deze instrumenten maken raspgeluiden door er met een fijn stokje langs te wrijven.




- 1 cocofoon: Je zaagt een cocosnoot in twee. Lepel hem uit en hang aan elke helft een leren riempje als handvat. Zo is het gemakkelijker voor de kleuters om de cocofoon vast te houden. De cocofoon maakt het geluid van de voetstappen van een paard.


- 1 schellenstok: Met hout, kroonkurken en nagels kun je een schellenstok maken. Hier heb ik ook 2 verschillende gemaakt, het hout is anders. Ze maken allebei een ander geluid.




- 2 paar schuurblokjes: Deze bestaan uit houten blokjes waarop telkens een blaadje schuurpapier is gekleefd. De kleuters moeten de 2 houten plankjes over elkaar wrijven, en dan maakt het instrument een geluid.


Bij sommige instrumenten heb ik er meer gemaakt dan nodig, zo kunnen er een paar kleuters met hetzelfde instrument spelen.
Ik heb mijn muziekinstrumenten al gebruikt op mijn eerste stage. De kleuters vonden het erg plezant om met de muziekinstrumenten te werken. Aan de hand van het geluid kunnen ze horen welk instrument het is.

Groetjes juf Jasmien

1 opmerking:

  1. echt heel goed gedaan ik heb zelf de opdracht gekregen om iets te maken voor een kleuter en ik heb hier veel uit kunnen halen!
    BEDANKT

    BeantwoordenVerwijderen